Leesplezier met Janneke Schotveld in de klas
Wat is er leuker dan samen lezen? Voor de leerlingen van de Visio-school in Rotterdam werd dat onlangs extra bijzonder. Zij kregen bezoek van niemand minder dan kinderboekenschrijfster Janneke Schotveld – bekend van Superjuffie, Botje en Kattensoep. Haar komst maakte deel uit van Schrijver in de klas, een project van Vereniging Onbeperkt Lezen.
Scholen met blinde of slechtziende leerlingen kunnen via het project Schrijver in de klas een schrijver uitnodigen om samen het plezier in lezen te ontdekken. “Lezen is voor álle kinderen belangrijk”, vertelt Monique Oudshoorn, directeur van Vereniging Onbeperkt Lezen. “Of je nu een leesbeperking hebt of niet: verhalen prikkelen je fantasie, laten je lachen, meeleven en nadenken. Het is geweldig om te zien hoe enthousiast de leerlingen hier zijn.”
Een klas vol herkenning en plezier
Tijdens het bezoek las Janneke Schotveld voor uit een van haar eigen boeken. De klas luisterde muisstil – en dat zegt wat, bij groepen 5/6 en 7/8. Daarna volgde een vrolijke quiz waarin ze bekende hoofdpersonen uit boeken besprak: van Pippi Langkous en Dogman tot Dolfje Weerwolfje en natuurlijk Superjuffie zelf.
“Wie is er wel eens ondeugend zoals Pippi?”, vroeg Janneke met een knipoog. Meteen gingen er handen de lucht in. De kinderen deden fanatiek mee, deelden hun favoriete boeken en vertelden over verhalen die zij dankzij gesproken boeken of braille hadden ontdekt.
Het werd een levendig bezoek vol humor, herkenning en vooral leesplezier. “Omdat ik zelf juf ben geweest, weet ik hoe belangrijk het is om kinderen op hun gemak te stellen. Als ze durven reageren en vragen stellen, dan gebeurt er iets moois. En dat gebeurde hier.”
Leesbevordering op een toegankelijke manier
Het project Schrijver in de klas is onderdeel van de inzet van Vereniging Onbeperkt Lezen om lezen toegankelijk én leuk te maken voor kinderen met een leesbeperking. Door schrijvers persoonlijk te laten langskomen, ervaren kinderen dat boeken lezen niet alleen iets is wat je stil in je eentje doet, maar ook iets wat je samen kunt beleven.
“Een schrijver die verhalen tot leven brengt, laat kinderen voelen dat boeken echt voor iedereen zijn”, zegt een van de leerkrachten. “Onze leerlingen herkennen zichzelf in de personages en merken dat hun verbeelding geen grenzen heeft.”
Aan het einde van de ochtend stonden de kinderen in de rij om nog even iets te vragen of te vertellen. Sommigen wilden weten hoelang het duurt om een boek te schrijven, anderen vertelden trots over hun favoriete boek of vroegen een handtekening. “Dit is precies wat je hoopt”, zegt Monique met een blik van voldoening. “Dat de kinderen zin krijgen om verder te lezen of te luisteren. Ieder kind verdient verhalen die blijven hangen.”